DÖRTDİVAN DERNEĞİ TÜZÜĞÜ
Derneğin Adı ve Merkezi
Madde 1- Derneğin Adı: “Dörtdivan Derneği” dir.
Derneğin merkezi Ankara’dır.
Dernek, yurt içinde ve yurt dışında şube açabilir.
Derneğin Amacı ve Bu Amacı Gerçekleştirmek İçin Dernekçe
Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri İle Faaliyet
Alanı
Madde 2 - Dernekçe Sürdürülecek Çalışma Konuları ve Biçimleri
1-Faaliyetlerinin etkinleştirilmesi ve geliştirilmesi için
araştırmalar yapmak ve yaptırmak,
2-Kurs, seminer, konferans ve panel gibi eğitim çalışmaları
düzenlemek,
3-Yapılacak çalışmalar için gerekli olan her türlü bilgi, belge,
doküman ve yayınları temin etmek,
4-Çalışmalarını duyurmak için amaçları doğrultusunda gazete,
dergi, kitap ve bülten gibi yayınlar çıkarmak, internet
ortamında yayınlar yapmak, görsel ve yazılı yayın yapan medyadan
yararlanmak,
5-Faaliyetlerin yürütülmesi için sağlıklı bir çalışma ortamı
sağlamak, her türlü teknik araç ve gereci, demirbaş ve kırtasiye
malzemelerini temin etmek,
6-Gerekli izinler alınmak şartıyla yardım toplama
faaliyetlerinde bulunmak ve yurt içinden ve yurt dışından bağış
kabul etmek,
7-Tüzük amaçlarının gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyduğu
gelirleri temin etmek amacıyla iktisadi, ticari ve sanayi
işletmeleri kurmak ve işletmek,
8-Üyelerinin yararlanmaları ve boş zamanlarını
değerlendirebilmeleri için lokal açmak, sosyal ve kültürel
tesisler kurmak ve bunları tefriş etmek,
9-Üyeleri arasında beşeri münasebetlerin geliştirilmesi ve devam
ettirilmesi için yemekli toplantılar, konser, balo, tiyatro,
sergi, spor, gezi ve eğlenceli etkinlikler vb. düzenlemek veya
üyelerinin bu tür etkinliklerden yararlanmalarını sağlamak,
10-Dernek faaliyetleri için ihtiyaç duyulan taşınır, taşınmaz
mal satın almak, satmak, kiralamak, kiraya vermek ve taşınmazlar
üzerinde ayni hak tesis etmek,
11-Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi durumunda yurt
içinde ve yurt dışında vakıf kurmak, federasyon kurmak veya
kurulu bir federasyona katılmak, gerekli izin alınarak
derneklerin kurabileceği diğer tesisleri kurmak,
12-Uluslararası faaliyette bulunmak, yurt dışındaki dernek veya
kuruluşlara üye olmak ve bu kuruluşlarla ortak çalışmalar yapmak
veya yardımlaşmak,
13- Avrupa Birliği üyesi olan ve olmayan ülkelerde bulunan kişi,
kurum, kuruluşlar ve sivil toplum örgütleri ile ortak projeler
geliştirmek, geliştirilen projelere ortak olmak ve projelerin
finansmanını temin eden, kontrol eden, yöneten ilgili yerli ve
yabancı kurumlarla işbirliği yapmak.
14-Amacın gerçekleştirilmesi için gerek görülmesi halinde, kamu
kurum ve kuruluşları ile görev alanlarına giren konularda
işbirliği yapmak ve ortak projeler yürütmek,
15- Dörtdivan İlçesinin tarihini, doğasını ve kültürünü,
ekonomik ve sosyal yapısını araştırmak, yaşatmak, geliştirmek ve
tanıtmak maksadı ile çalışmalar yapmak, yapılan çalışmalara
katılmak, katkı vermek, bu çalışmaları yaparken tüm kamu
kurum-kuruluşları ve belediyeler ile işbirliği yapmak, benzer
gaye ile çalışma yapan STK ve özel kişi, kurum-kuruluşlarla
birlikte proje geliştirip uygulamak.
16-Gerekli görülen yerlerde şube ve temsilcilikler açmak,
17-Derneğin amacı ile ilgisi bulunan ve kanunlarla yasaklanmayan
alanlarda, diğer dernekler, vakıflar, sendika ve benzeri sivil
toplum kuruluşlarıyla ortak bir amacı gerçekleştirmek için
plâtformlar oluşturmak,
19- Dörtdivan’ın doğasının gelecek nesillere bozulmadan
devredilmesi amacıyla çevre bilincinin geliştirilmesi ve
çevreninin korunması için çalışmalar yapmak. Bu amaçla alınması
gereken tedbirler için ilgili kişi ve kuruluşlar nezdinde
girişimlerde bulunmak, kamuoyu oluşturmak.
20-Toplumsal bilincin ve farkındalığın arttırılması, evrensel
hukuk ve uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınmış olan
özgürlüklerin kullanılması önündeki engellerin kaldırılması,
müzakere, uzlaşma, kardeşlik, hoşgörü, tahammül ve karşılıklı
saygı gibi demokratik kültür öğelerinin siyasal ve toplumsal
alanda geçerli kılınması, özgür bireyler üzerine temellenen
özerk bir sivil toplum alanının inşa edilmesi ve sürdürülebilir
kılınması; toplumun siyasi otoritenin baskısından arınmış
olduğu, kendi kendini yönlendirebildiği bir sivil alan
kurabilmesi; temel hak ve özgürlüklerle kamu düzeni arasındaki
dengenin çoğulcu ve rekabete dayalı bir şekilde kurulması,
adalet ve insan onuruna saygı üzerine temellenen, adil ve hakça
bir paylaşımın konusu olacak bir refahın sağlanması; sosyal
anlamda yardımlaşma ve dayanışma duygularının geliştirilmesi ve
bu yöndeki kurumsal ilerlemelerin sağlanması, başta çalışma
hayatı olmak üzere engellilere, kadınlara, gençlere ve çocuklara
yönelik olumlu uygulamaların toplumsal yaşamın her alanında
planlanması ve gerçekleştirilmesi; kadın-erkek arasında fırsat
eşitliğinin sağlanması; ekonomik kalkınmanın ve ilerlemenin
çevreye ve doğaya daha duyarlı bir anlayışla gerçekleşmesinin
sağlanması,
21-Amacın gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyulan ve kanunların
yasaklamadığı her türlü faaliyette bulunmak,
Derneğin Faaliyet Alanı
Dernek, sosyal, ekonomik ve kültürel alanda yurt içinde ve yurt
dışında faaliyet gösterir.
Üye Olma Hakkı ve Üyelik İşlemleri
Madde 3- Fiil ehliyetine sahip bulunan ve
derneğin amaç ve ilkelerini benimseyerek bu doğrultuda çalışmayı
kabul eden ve mevzuatın öngördüğü koşullarını taşıyan Dörtdivan
nüfusuna kayıtlı, Dörtdivan’da yaşayan ve kendisini
Dörtdivanlı kabul eden yurt içindeki veya yurtdışındaki her
gerçek ve tüzel kişi bu derneğe üye olma hakkına sahiptir.
Ancak, yabancı gerçek kişilerin üye olabilmesi için Türkiye’de
yerleşme hakkına sahip olması da gerekir. Onursal üyelik için bu
koşul aranmaz.
Dernek başkanlığına yazılı olarak veya elektronik ortamda
yapılacak üyelik başvurusu, dernek yönetim kurulunca en çok otuz
gün içinde üyeliğe kabul veya isteğin reddi şeklinde karara
bağlanır ve sonuç yazıyla veya elektronik ortamda başvuru
sahibine bildirilir. Başvurusu kabul edilen üye, bu amaçla
tutulacak deftere kaydedilir.
Derneğin asıl üyeleri, derneğin kurucuları ile müracaatları
üzerine yönetim kurulunca üyeliğe kabul edilen kişilerdir.
Derneğe maddi ve manevi bakımdan önemli destek sağlamış
bulunanlar yönetim kurulu kararı ile onursal üye olarak kabul
edilebilir.
Derneğin şube sayısı üçten fazla olduğunda dernek merkezinde
kayıtlı bulunanların üyelik kayıtları şubelere aktarılır. Yeni
üyelik müracaatları şubelere yapılır. Üyeliğe kabul ve üyelikten
silinme işlemleri şube yönetim kurulları tarafından yapılır ve
en çok otuz gün içinde bir yazıyla Genel Merkeze bildirilir.
Üyelikten Çıkma
Madde 4-Her üye yazılı olarak bildirmek
kaydıyla, dernekten çıkma hakkına sahiptir.
Üyenin istifa dilekçesi yönetim kuruluna ulaştığı anda çıkış
işlemleri sonuçlanmış sayılır.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 5-Dernek üyeliğinden çıkarılmayı
gerektiren haller.
1-Dernek tüzüğüne aykırı davranışlarda bulunmak,
2-Verilen görevlerden sürekli kaçınmak,
3-Dernek organlarınca verilen kararlara uymamak.
4-Üye olma şartlarını kaybetmiş olmak,
Üye çıkarılma yukarıda sayılan durumlardan birinin tespiti
halinde, yönetim kurulu kararı ile üyelikten çıkarılma kararının
alınarak ilk Genel Kurulda oylanması ve Genel Kurula katılan
üyelerin salt çoğunluğunun kabul oyu ile gerçekleşir.
Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir
ve dernek malvarlığında hak iddia edemez.
Dernek Organları
Madde 6-Derneğin organları aşağıda
gösterilmiştir.
Zorunlu Organlar
1-Genel kurul,
2-Yönetim kurulu,
3-Denetim kurulu,
Gönüllü Organlar
1-Kadın Kolları
2-Gençlik Kolları
3-Engelliler Kolları
4- Eğitim ve Sosyal İşler
5- Turizm, Kültür ve Tanıtım
6-Çevre
7- Sağlık
8- Teknoloji ve Sosyal Medya
9- Tarım, Gıda ve Hayvancılık
10- Doğa Sporları
Yönetim Kurulu kararı ile gönüllü organlar arttırılabilir.
Dernek Genel Kurulunun Kuruluş Şekli, Toplanma Zamanı
ve Çağrı ve Toplantı Usulü
Madde 7-Genel kurul, derneğin en yetkili karar
organı olup; kurucu üyelerden ve derneğe kayıtlı üyelerden
oluşur. Derneğin şubesinin açılması durumunda ise şube sayısı
üçe kadar genel merkez ve şubelerinde kayıtlı üyelerden; şube
sayısı üçten fazla olması durumunda ise genel merkezdeki kayıtlı
üyeler şubelere nakledilerek şubelerin genel kurullarında
seçilen delegelerden oluşur.
Genel kurul;
1-Bu tüzükte belli edilen zamanda olağan,
2-Yönetim veya denetim kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya
dernek üyelerinden beşte birinin yazılı isteği üzerine otuz gün
içinde olağanüstü toplanır.
Olağan genel kurul, 3 yılda bir, aralık ayı içersinde, yönetim
kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.
Genel kurul toplantıya yönetim kurulunca çağrılır.
Yönetim kurulu, genel kurulu toplantıya çağırmazsa; üyelerden
birinin başvurusu üzerine sulh hakimi, üç üyeyi genel kurulu
toplantıya çağırmakla görevlendirir.
Çağrı Usulü
Yönetim kurulu, dernek tüzüğüne göre genel kurula katılma hakkı
bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel kurula katılma hakkı
bulunan üyeler, en az onbeş gün önceden, toplantının günü,
saati, yeri ve gündemi en az bir gazetede veya derneğin internet
sayfasında ilan edilmek veya yazılı olarak bildirilmek veya
üyenin bildirdiği elektronik posta adresine ya da iletişim
numarasına mesaj gönderilmek veya mahalli yayın araçları
kullanılmak suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk
sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının
hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı
ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış
günden fazla olamaz.
Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir
nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de
belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne
uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma
tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur.
Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara
göre yeniden çağrılır.
Genel kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
Toplantı Usulü
Genel kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun,
tüzük değişikliği ve derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin
katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle
toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk
aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve
denetim kurulları üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Genel kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı
yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin
resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, yönetim kurulu
üyeleri veya yönetim kurulunca görevlendirilecek görevliler
tarafından kontrol edilir. Üyeler, yönetim kurulunca düzenlenen
listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine
girerler.
Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit
edilir ve toplantı yönetim kurulu başkanı veya görevlendireceği
yönetim kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı
yeter sayısı sağlanamaması halinde de yönetim kurulunca bir
tutanak düzenlenir.
Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve yeteri
kadar başkan vekili ile yazman seçilerek divan heyeti
oluşturulur.
Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy
kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve
hazırun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları
zorunludur.
Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması divan başkanına
aittir.
Genel kurulda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür.
Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin onda biri tarafından
görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması
zorunludur.
Genel kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen
kullanmak zorundadır. Onursal üyeler genel kurul toplantılarına
katılabilir ancak oy kullanamazlar. Tüzel kişinin üye olması
halinde, tüzel kişinin yönetim kurulu başkanı veya temsille
görevlendireceği kişi oy kullanır.
Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa
yazılır ve divan başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte
imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler yönetim
kurulu başkanına teslim edilir. Yönetim kurulu başkanı bu
belgelerin korunmasından ve yeni seçilen yönetim kuruluna yedi
gün içinde teslim etmekten sorumludur.
Genel Kurulun Oy kullanma ve Karar Alma Usul ve
Şekilleri
Madde 8-Genel kurulda, aksine karar
alınmamışsa, oylamalar açık olarak yapılır. Açık oylamada,
genel kurul başkanının belirteceği yöntem uygulanır.
Gizli oylama yapılacak olması durumunda ise, toplantı başkanı
tarafından mühürlenmiş kâğıtlar veya oy pusulaları üyeler
tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılır ve
oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak sonuç
belirlenir.
Genel kurul kararları, toplantıya katılan üyelerin salt
çoğunluğuyla alınır. Şu kadar ki, tüzük değişikliği ve derneğin
feshi kararları, ancak toplantıya katılan üyelerin üçte iki
çoğunluğuyla alınabilir.
Toplantısız veya Çağrısız Alınan
Kararlar
Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan
kararlar ile dernek üyelerinin tamamının bu tüzükte yazılı çağrı
usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar
geçerlidir. Bu şekilde karar alınması olağan toplantı
yerine geçmez.
Genel Kurulun Görev ve
Yetkileri
Madde 9-Aşağıda yazılı
hususlar genel kurulca görüşülüp karara bağlanır.
1-Dernek organlarının seçilmesi,
2-Dernek tüzüğünün değiştirilmesi,
3-Yönetim ve denetim kurulları raporlarının görüşülmesi ve
yönetim kurulunun ibrası,
4-Yönetim kurulunca hazırlanan bütçenin görüşülüp aynen veya
değiştirilerek kabul edilmesi,
5-Derneğin diğer organlarının denetlenmesi ve gerek görüldüğünde
haklı sebeplerle onların görevden alınması,
6- Üyeliğin reddi veya üyelikten çıkarma hakkında verilen
yönetim kurulu kararlarına karşı yapılan itirazların incelenmesi
ve karara bağlanması,
7-Dernek için gerekli olan taşınmaz malların satın alınması veya
mevcut taşınmaz malların satılması hususunda yönetim kuruluna
yetki verilmesi,
8-Yönetim kurulunca dernek çalışmaları ile ilgili olarak
hazırlanacak yönetmelikleri inceleyip aynen veya değiştirilerek
onaylanması,
9-Dernek yönetim ve denetim kurullarının kamu görevlisi olmayan
başkan ve üyelerine verilecek ücret ile her türlü ödenek, yolluk
ve tazminatlar ile dernek hizmetleri için görevlendirilecek
üyelere verilecek gündelik ve yolluk miktarlarının tespit
edilmesi,
10-Derneğin federasyona katılması ve ayrılmasının
kararlaştırılması,
11-Derneğin şubelerinin açılmasının kararlaştırılması ve
açılmasına karar verilen şube ile ilgili işlemlerin yürütülmesi
husunda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
12-Derneğin uluslararası faaliyette bulunması, yurt dışındaki
dernek ve kuruluşlara üye olarak katılması veya ayrılması,
13-Derneğin vakıf kurması,
14-Derneğin fesih edilmesi,
15-Yönetim kurulunun diğer önerilerinin incelenip karara
bağlanması,
16-Derneğin en yetkili organı olarak derneğin
diğer bir organına verilmemiş olan işlerin görülmesi ve
yetkilerin kullanılması,
17-Mevzuatta genel kurulca yapılması belirtilen diğer görevlerin
yerine getirilmesi,
Yönetim Kurulunun Teşkili, Görev ve
Yetkileri
Madde 10- Yönetim kurulu 7 (yedi) asıl ve 7
(yedi) yedek üye olarak genel kurulca seçilir.
Yönetim kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında bir kararla
görev bölüşümü yaparak başkan, başkan vekili ve 4 başkan
yardımcısı,saymanı belirler.
Yönetim kurulu, tüm üyelerin haberdar edilmesi şartıyla her
zaman toplantıya çağrılabilir. Üye tamsayısının yarısından bir
fazlasının hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya
katılan üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır.
Yönetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden
dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu
sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Yönetim Kurulunun Görev ve
Yetkileri
Yönetim kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir.
1-Derneği temsil etmek veya bu hususta kendi üyelerinden birine
veya bir üçüncü kişiye yetki vermek,
2-Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve gelecek
döneme ait bütçeyi hazırlayarak genel kurula sunmak,
3-Derneğin çalışmaları ile ilgili yönetmelikleri hazırlayarak
genel kurul onayına sunmak,
4-Genel kurulun verdiği yetki ile taşınmaz mal satın almak,
derneğe ait taşınır ve taşınmaz malları satmak, bina veya tesis
inşa ettirmek, kira sözleşmesi yapmak, dernek lehine rehin
ipotek veya ayni haklar tesis ettirmek,
5-Genel kurulun verdiği yetki ile şube açmaya ilişkin işlemlerin
yürütülmesini sağlamak,
6-Derneğin şubelerinin denetlenmesini sağlamak,
7-Gereli görülen yerlerde temsilcilik açılmasını sağlamak,
8-Genel kurulda alınan kararları uygulamak,
9-Her faaliyet yılı sonunda derneğin işletme hesabı tablosu veya
bilanço ve gelir tablosu ile yönetim kurulu çalışmalarını
açıklayan raporunu düzenlemek, toplandığında genel kurula
sunmak,
10-Bütçenin uygulanmasını sağlamak,
11-Derneğe üye alınması veya üyelikten çıkarılma hususlarında
karar vermek,
12-Derneğin amacını gerçekleştirmek için yetkisi dahilinde her
çeşit kararı almak ve uygulamak,
13-Mevzuatın kendisine verdiği diğer görevleri yapmak ve
yetkileri kullanmak,
Denetim Kurulunun Teşkili, Görev ve
Yetkileri
Madde 11- Denetim kurulu, üç
asıl ve üç yedek üye olarak genel kurulca seçilir.
Denetim kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden
dolayı boşalma olduğu takdirde genel kurulda aldığı oy çokluğu
sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Denetim Kurulunun Görev ve
Yetkileri
Denetim kurulu derneğin tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın
gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma
konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter,
hesap ve kayıtların mevzuata ve dernek tüzüğüne uygun olarak
tutulup tutulmadığını, dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve
usullere göre bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetim
sonuçlarını bir rapor halinde yönetim kuruluna ve toplandığında
genel kurula sunar.
Denetim kurulu, gerektiğinde genel kurulu toplantıya çağırır.
Derneğin Gelir Kaynakları
Madde 12-Derneğin gelir kaynakları aşağıda
sayılmıştır.
1-Üye aidatı: yıllık üye aidatı 10 Türk Lirasıdır. Üyeliğe giriş
aidatı alınmayacaktır. Üyeliğe giriş aidatı ve üye aidatını
değiştirmeye genel kurul yetkilidir.
2-Şube ödentisi: Derneğin genel giderlerini karşılamak üzere
şubeler tarafından tahsil edilen üye ödentilerinin %50’si
ayda bir genel merkeze gönderilir,
2-Gerçek ve tüzel kişilerin kendi isteği ile derneğe yaptıkları
bağış ve yardımlar,
3-Dernek tarafından tertiplenen çay ve yemekli toplantı, gezi ve
eğlence, temsil, konser, spor yarışması ve konferans gibi
faaliyetlerden sağlanan gelirler,
4-Derneğin mal varlığından elde edilen gelirler,
5-Yardım toplama hakkındaki mevzuat hükümlerine uygun olarak
toplanacak bağış ve yardımlar,
6-Derneğin, amacını gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu geliri
temin etmek amacıyla giriştiği ticari faaliyetlerden elde edilen
kazançlar,
7-Diğer gelirler.
Derneğin Defter Tutma Esas ve Usulleri
ve Tutulacak Defterler:
Madde 13-Defter tutma esasları;
Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak,
yıllık brüt gelirin Dernekler Yönetmeliğinin 31. Maddesinde
belirtilen haddi aşması durumunda takip eden hesap döneminden
başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.
Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap
döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip
eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir.
Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın yönetim kurulu
kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir.
Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme
için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter
tutulur.
Kayıt Usulü
Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliğinde belirtilen
usul ve esasa uygun olarak tutulur.
Tutulacak Defterler
Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur.
a)İşletme hesabı esasında tutulacak defterler
ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-Karar Defteri: Yönetim kurulu kararları tarih ve numara
sırasıyla bu deftere yazılır ve kararların altı toplantıya
katılan üyelerce imzalanır.
2-Üye Kayıt Defteri: Derneğe üye olarak girenlerin kimlik
bilgileri, derneğe giriş ve çıkış tarihleri bu deftere işlenir.
Üyelerin ödedikleri giriş ve yıllık aidat miktarları bu deftere
işlenebilir.
3-Evrak Kayıt Defteri: Gelen ve giden evraklar, tarih ve sıra
numarası ile bu deftere kaydedilir. Gelen evrakın asılları ve
giden evrakın kopyaları dosyalanır. Elektronik posta yoluyla
gelen veya giden evraklar çıktısı alınmak suretiyle saklanır.
4-İşletme Hesabı Defteri: Dernek adına alınan gelirler ve
yapılan giderler açık ve düzenli olarak bu deftere işlenir.
5-Alındı Belgesi Kayıt Defteri: Alındı belgelerinin seri ve sıra
numaraları, bu belgeleri alan ve iade edelerin adı, soyadı ve
imzaları ile aldıkları ve iade ettikleri tarihler bu deftere
işlenir.
6-Demirbaş Defteri: Derneğe ait demirbaşların edinme tarihi ve
şekli ile kullanıldıkları veya verildikleri yerler ve kullanım
sürelerini dolduranların kayıttan düşürülmesi bu deftere
işlenir.
Alındı Belgesi Kayıt Defteri ile Demirbaş Defterinin tutulması
zorunlu değildir.
b)Bilanço esasında tutulacak defterler ve
uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
1-(a) bendinin 1, 2 ve 3 üncü alt bentlerinde kayıtlı defterler
bilanço esasında defter tutulması durumunda da tutulur.
2-Yevmiye Defteri ve Büyük Defter: Bu defterlerin tutulma usulü
ile kayıt şekli Vergi Usul Kanunu ile bu Kanununun Maliye
Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden yayımlanan Muhasebe
Sistemi Uygulama Genel Tebliğleri esaslarına göre yapılır.
Defterlerin Tasdiki
Dernekte, tutulması zorunlu olan defterler (Büyük Defter hariç),
kullanmaya başlamadan önce il dernekler müdürlüğüne veya notere
tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene
kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak,
bilanço esasına göre tutulan Yevmiye Defteri’nin
kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik
ettirilmesi zorunludur.
Gelir Tablosu ve Bilanço
Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yıl
sonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da
belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir.
Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise,
yılsonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan
Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço
ve gelir tablosu düzenlenir.
Derneğin Gelir ve Gider İşlemleri:
Madde 14-Gelir ve gider
belgeleri;
Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği
bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek
gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka
tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler
alındı belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest
meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak
derneğin, Gelir Vergisi Kanununun 94’üncü maddesi
kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine
göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için
(Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği buluna) “Gider
Makbuzu” veya “Banka Dekontu” gibi belgeler
harcama belgesi olarak kullanılır.
Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak
bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK-14’te
örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile
yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından derneğe
yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler
Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni Bağış
Alındı Belgesi” ile kabul edilir.
Bu belgeler; Ek-13, Ek-14 ve Ek-15’te gösterilen biçim ve
ebatta, müteselsil seri ve sıra numarası taşıyan, kendinden
karbonlu elli asıl ve elli koçan yaprağından meydana gelen
ciltler veya elektronik sistemler ve yazı makineleri
aracılığıyla yazdırılacak form veya sürekli form şeklinde
bastırılır. Form veya sürekli form şeklinde bastırılacak
belgelerin, belirtilen nitelikte olması zorunludur.
Alındı Belgeleri
Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı
Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de
gösterilen biçim ve ebatta) yönetim kurulu kararıyla, matbaaya
bastırılır.
Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim
alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni mali işlerden
sorumlu başkan yardımcıları arasında devir teslimi ve alındı
belgesi ile dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler
tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan
gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin
ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Yetki Belgesi
Yönetim kurulu asıl üyeleri hariç, dernek adına gelir tahsil
edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle,
yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek
kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden
(Dernekler Yönetmeliği Ek-19’da yer alan) “Yetki
Belgesi” dernek tarafından iki nüsha olarak düzenlenerek,
dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yönetim kurulu asıl
üyeleri yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir.
Yetki belgelerinin süresi yönetim kurulu tarafından en çok bir
yıl olarak belirlenir. Süresi biten yetki belgeleri birinci
fıkraya göre yenilenir. Yetki belgesinin süresinin bitmesi veya
adına yetki belgesi düzenlenen kişinin görevinden ayrılması,
ölümü, işine veya görevine son verilmesi gibi hallerde, verilmiş
olan yetki belgelerinin dernek yönetim kuruluna bir hafta içinde
teslimi zorunludur. Ayrıca, gelir toplama yetkisi yönetim kurulu
kararı ile her zaman iptal edilebilir.”
Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama
Süresi;
Defterler hariç olmak üzere, dernek tarafından kullanılan alındı
belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda
belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri
defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle
saklanır.
Beyanname Verilmesi
Madde 15-, Derneğin, bir önceki yıla ait
faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yılsonu itibarıyla
sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21’de
sunulan) “Dernek Beyannamesi” dernek yönetim kurulu
tarafından onaylandıktan sonra, her takvim yılının ilk dört ayı
içinde dernek başkanı tarafından ilgili mülki idare amirliğine
verilir.
Bildirim Yükümlülüğü
Madde 16-Mülki amirliğe yapılacak bildirimler;
Genel Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz
gün içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer organlara
seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren (Dernekler Yönetmeliği Ek-3’te
yer alan) Genel Kurul Sonuç Bildirimi mülki idare amirliğine
verilir. Genel kurul toplantısında tüzük değişikliği yapılması
halinde; genel kurul toplantı tutanağı, tüzüğün değişen
maddelerinin eski ve yeni şekli, her sayfası yönetim kurulu
üyelerinin salt çoğunluğunca imzalanmış dernek tüzüğünün son
şekli, bu fıkrada belirtilen süre içinde ve bir yazı ekinde
mülki idare amirliğine verilir
Taşınmazların Bildirilmesi
Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz
gün içinde (Dernekler Yönetmeliği EK-26’da sunulan)
“Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle mülki
idare amirliğine bildirilir.
Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi
Dernek tarafından, yurtdışından yardım alınacak olması durumunda
yardım alınmadan önce (Dernekler Yönetmeliği EK-4’te
belirtilen) “Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi”
doldurup mülki idare amirliğine bildirimde bulunulur.
Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve
kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi
zorunludur.
Değişikliklerin Bildirilmesi
Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler
Yönetmeliği EK-24’te belirtilen) “Yerleşim Yeri
Değişiklik Bildirimi”; genel kurul toplantısı dışında
dernek organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler
Yönetmeliği EK-25’te belirtilen) “Dernek
Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak
suretiyle, değişikliği izleyen otuz gün içinde mülki idare
amirliğine bildirilir.
Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler de tüzük değişikliğinin
yapıldığı genel kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde,
genel kurul sonuç bildirimi ekinde mülki idare amirliğine
bildirilir.
Derneğin İç Denetimi
Madde 17-Dernekte genel kurul, yönetim kurulu
veya denetim kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi,
bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel
kurul, yönetim kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca
denetim yapılmış olması, denetim kurulunun yükümlülüğünü ortadan
kaldırmaz.
Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa derneğin
denetimi gerçekleştirilir. Genel kurul veya yönetim kurulu,
gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim
kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Derneğin Borçlanma Usulleri
Madde 18-Dernek amacını gerçekleştirmek ve
faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyulması halinde
yönetim kurulu kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma
kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi nakit
olarak ta yapılabilir. Ancak bu borçlanma, derneğin gelir
kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve derneği ödeme
güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.
Derneğin Şubelerinin Kuruluşu
Madde 19-Dernek, gerekli görülen yerlerde genel
kurul kararıyla şube açabilir. Bu amaçla dernek yönetim
kurulunca yetki verilen en az üç kişilik kurucular kurulu,
Dernekler Yönetmeliği’nde belirtilen şube kuruluş
bildirimini ve gerekli belgeleri, şube açılacak yerin en büyük
mülki amirliğine verir.
Şubelerin Görev ve Yetkileri
Madde 20-Şubeler, tüzel kişiliği olamayan,
dernek amaç ve hizmet konuları doğrultusunda özerk faaliyetlerde
bulunmakla görev ve yetkili, tüm işlemlerinden doğan alacak ve
borçlarından ötürü kendisinin sorumlu olduğu dernek iç
örgütüdür.
Şubelerin Organları ve Şubelere Uygulanacak
Hükümler
Madde 21- Şubenin organları, genel kurul,
yönetim kurulu ve denetim kurulu’dur.
Genel kurul, şubenin kayıtlı üyelerinden oluşur. Yönetim kurulu,
yedi asıl ve yedi yedek, denetim kurulu ise üç asıl ve üç yedek
üye olarak şube genel kurulunca seçilir.
Bu organların görev ve yetkileri ile bu tüzükte yer alan
dernekle ilgili diğer hükümler, mevzuatın öngördüğü çerçevede
şube’de de uygulanır.
Şubelerin Genel Kurullarının Toplanma Zamanı ve Genel
Merkez Genel Kurulunda Nasıl Temsil Edileceği
Madde 22-Şubeler, genel kurul olağan
toplantılarını genel merkez genel kurulu toplantısından en az
iki ay önce bitirmek zorundadırlar.
Şubelerin olağan genel kurulu, 3 yılda bir, şubat ayı içersinde,
şube yönetim kurulunca belirlenecek gün yer ve saatte toplanır.
Şubeler, genel kurul sonuç bildiriminin bir örneğini toplantının
yapıldığı tarihi izleyen otuz gün içinde mülki idare amirliğine
ve dernek genel merkezine bildirmek zorundadırlar.
Şubeler, şube sayısı üçe kadar genel merkez genel kurulunda tüm
üyelerin doğrudan katılımı ile; şube sayısı üçten fazla olması
durumunda ise, şubede kayıtlı her yirmi (20) üye için bir (1),
arta kalan üye sayısı 10‘dan fazla ise bu üyeler içinde
bir olmak üzere şube genel kurulunda seçilecek delegeler
aracılığı ile genel merkez genel kuruluna katılma hakkına
sahiptir.
Genel merkez genel kuruluna en son şube genel kurulunda seçilen
delegeler katılır. Genel merkez yönetim ve denetim kurulu
üyeleri genel merkez genel kuruluna katılır, ancak şube adına
delege seçilmedikleri sürece oy kullanamazlar.
Şubelerin yönetim veya denetim kurulunda görevli olanlar genel
merkez yönetim veya denetim kuruluna seçildiklerinde şubedeki
görevinden ayrılırlar.
Temsilcilik Açma
Madde 23-Dernek, gerekli gördüğü yerlerde
dernek faaliyetlerini yürütmek amacıyla yönetim kurulu kararıyla
temsilcilik açabilir. Temsilciliğin adresi, yönetim kurulu
kararıyla temsilci olarak görevlendirilen kişi veya kişiler
tarafından o yerin mülkî idare amirliğine yazılı olarak
bildirilir. Temsilcilik, dernek genel kurulunda temsil edilmez.
Şubeler temsilcilik açamazlar.
Tüzüğün Ne Şekilde Değiştirileceği
Madde 24-Tüzük değişikliği genel kurul kararı
ile yapılabilir.
Genel kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için genel kurula
katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu
aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının
ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak,
bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları
üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıya
katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür.
Genel kurulda tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır.
Derneğin Feshi ve Mal Varlığının Tasfiye Şekli
Madde 25-Genel kurul, her zaman derneğin
feshine karar verebilir.
Genel kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için genel kurula
katılma ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu
aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının
ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak,
bu toplantıya katılan üye sayısı, yönetim ve denetim kurulları
üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu
toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin
oylarının 2/3’ü’dür. Genel kurulda fesih kararı
oylaması açık olarak yapılır.
Tasfiye İşlemleri
Genel kurulca fesih kararı verildiğinde, derneğin para, mal ve
haklarının tasfiyesi son yönetim kurulu üyelerinden oluşan
tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin genel
kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin
kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde
bütün işlemlerde dernek adında “Tasfiye Halinde Dörtdivan
Derneği” ibaresi kullanılır.
Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak derneğin para, mal ve
haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar
tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce derneğin
hesaplarını inceler. İnceleme esnasında derneğe ait defterler,
alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile
diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri
bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri sırasında derneğin
alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya
çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması
durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi
ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları,
Dörtdivan Köroğlu Kalkınma ve Dayanışma Vakfına devredilir.
Genel kurulda, devredilecek yer belirlenmemişse derneğin
bulunduğu ildeki amacına en yakın ve fesih edildiği tarihte en
fazla üyeye sahip derneğe devredilir.
Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve
tasfiye işlemleri, mülki idare amirliklerince haklı bir nedene
dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde
tamamlanır.
Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin
tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi
gün içinde bir yazı ile dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki
idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının
da eklenmesi zorunludur.
Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son
yönetim kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir
yönetim kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin
saklanma süresi beş yıldır.
Hüküm Eksikliği
Madde 26-Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda
Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu kanunlara atfen
çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın
dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.
Geçici Madde 1- İlk genel kurulda dernek
organları oluşturulana kadar, derneği temsil edecek ve dernekle
ilgili iş ve işlemleri yürütecek olan geçici yönetim kurulu
üyeleri aşağıda belirtilmiştir.
|